متن از طاهر از یاران ملی گرایان مردم گرا
بازنویسی و ویرایش از آندره


ناپلئون، امپراطور فرانسه در آغاز قرن نوزدهم گفته است: «هرکس لهستان را دارد روسیه را خواهد داشت. تسلط به روسیه تسلط بر جهان است.»

جنگ جهانی دوم با حمله هیتلر به لهستان آغاز شد. لهستان اولین کشوری نبود که هیتلر ضمیمه می‌کرد اما باعث بیدار شدن اروپای غربی و اعلام جنگ به آلمان نازی شد. انتخاب ورشو برای نشس  ت عاتی جهانی بی معنا نیست و در راستای هدف نظم نوین جهانی است. هنری کیسینجر، وزیر امورخارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران نیکسون و فورد، پس از انتخاب دونالد ترامپ مصاحبه‌ای کرد. او را سخنگوی قدرتمندترین نهادهای پشت پرده دولت فدرال آمریکا و تئوریسین سیاست خارجی 5 دهه آمریکا می‌دانند. او از اولین افرادی است که با رییس جمهور جدید آمریکا دیدار کرد. انگلیس در زمان شوکت امپراطوری استعماری یکی از سه ضلع مثلث بود، اما با پاپ و یهودیان اختلافات تاریخی داشت و کسی چون کسینجر نداشت. اما آمریکا ضامن منافع همه قدرتهای جهانی است. نشست ورشو تعیین تکلیف نهادهای جهانی برای دهه های آینده خواهد بود: سازمان ملل، چین، روسیه و حتا اروپای در بحران. در این نشست تصمیمات چند سه ضلع مثلث قدرت جهانی جمع‌بندی خواهد شد. همان‌طور که کسینجر گوشه‌هایی از آن را در مصاحبه‌ها و مقالاتش گفته.

بدیهی است تصمیمات از قبل گرفته شده و این نشست نماد رسانه‌ای بازی اهرم قدرت بیش نیست. این‌جاست که حضور ایرانی‌ها مهم جلوه می‌کند. وقتی روسیه، چین و اروپا حتی انگار در خواب خوش خرگوشی‌اند. برگزاری چنین نشستی را کسینجر سالها پیش پیش‌بینی کرده بود. با پازل روی کار آوردن دانلد ترامپ و این نشست حالا باید پشت پرده‌های عرصه قدرت جهانی در هماهنگی کامل، به صورت نمادین آغاز دوران جدید را اعلام کنند. این نتیجه سالها بحث‌های دیپلماتیک و سیاستگذاری است.

امیدوارم حال که به نظر می‌رسد تصمیم در مورد آینده ایران در این نشست خواهد بود، تصمیم به نظام شاهنشاهی پارلمانی مشروطه باشد تا سناریوهای دیگری. برای درک بهتر موضوع این تغییرات جهانی مطالعه مصاحبه هنری کیسینخر در سال 2016 بسیار مفید فایده خواهد بود. بعضی از نمودهای تغییرات مهم جهانی را می‌شود از پیش دید: تغییر پایتخت اسراییل به اورشلیم و چیزهایی که نمی‌دانیم.

این بود خلاصه آن‌چه در ذهن من بود.