ﻧﮕﺎﻫﯽ ﮐﻮﺗﺎه ﺑﻪ ﻣﻌﺎدن اﯾﺮان

مقاله: مهندس جواد رسولی

نگاهی کوتاه به معادن ایران

در کشور پهناور ما وجود 60 نوع ماده معدنی با ذخیره ای در حدود 53 میلیارد تن طی 35 سال گذشتهبه اثبات رسیده و ایران بعنوان دوازدهمین کشور بزرگ معدنی جهان شناخته میشود .

تولید سالیانه معادن ما حدودا 140 میلیون تن از انواع معدنی میباشد.علاوه بر منابع عمده نفت و گاز ذخایر ارزنده و متنوعی از دیگر مواد معدنی نیز در این کشور به وفور یافت میشود ، البته ناگفتهنماند داشتن منابع معدنی بخودی خود ایران را بعنوان یک کشور ثروتمند معرفی نمیکند ، بلکه با استخراج بصورت مدرنیزه ، ساخت انواع شمشها ، کنستانتره ، و بازار فروش خوب که بتوان محصولات بدست آمده را نه بصورت خام بلکه بصورت فراوری شده درآن عرضه کرد که در این صورت هم رشد ثروت در بخش معادن را شاهد خواهیم بود و هم از ارزش افزوده که این محصولات باخود به ارمغان میاورند میتوان بهره برد .

از حدود 53 میلیارد تن ذخایر معدنی در ایران 1/5 میلیارد تن ذخایر فلزی نظیر سنگ آهن ، مس ، سرب و روی ، منگنز ،کرومیت ، طلا ……… و بقیه مربوط به ذخایر غیر فلزی اعم از مصالح ساختمانی به ویژه سنگهای تزئینی با حدود 3 میلیارد تن وکانی های صنعتی از قبیل ذغال سنگبا حدود 2 میلیارد تن میباشد (باید معادن گچ که ایران یکی از بزرگترین صادر کنندگان گچمیباشد و معادن سنگ نمک را هم اضافه کرد ).

کشور ایران از نظر زمین شناسی بر روی یکی از کمربندهای مهم معدنی جهان قرارگرفته است و حداقل در زمینه 10 نوع مادهمعدنی جزء غنی ترین کشورهای جهان محسوب میشود.هنوز بخش بزرگی از مناطق معدنی ایران بطور کامل و دقیق مورد مطالعات اکتشافی قرار نگرفته و تا کنون کمی بیش از 5%ذخایر معدنی کشور استخراج شده کشور ایران به لحاظ موقعیت جهانی دارای 10 %کل ذخایر شناخته شده نفت ، 14 %گاز،3/5 %منابع مس، 5%منابع سرب و 3% منابع روی جهان میباشد .

در ادامه شما را با 11 تا از بزرگترین معادن ایران آشنا خواهم کرد، اما در واقع چرا نامی از ایران در رابطه با صنایع معدنی بخصوص سنگهای تزیینی به میان نمیاید ؟ پاسخ این پرسش را میتوان در دو بخش داد اول اینکه متاسفانه در بسیاری از معادن ایران استخراج سنگهای ساختمانی و تزئینی بصورت مدرنیزه صورت نمیگیرد و بعد از استخراج هم بدون اینکه از نظر فنی و زیبایی شناسی پرداختی صورت بگیرد معمولا توسط واسطه های فروش بصورت خام و کوپ های بزرگ فروخته میشود که ارزش افزوده این نوع فروش در جیب خریدار اروپایی آن می رود چون با داشتن ابزار و تکنولوژی خاص پرداخت و برشهای مخصوص و داشتنبازار فروش،به راحتی میتوانند از نظر مالی بهره خوبی ببرند . و اما دومین عامل که میشود نام برد که مهم ترین هم به شمار می آید.

نداشتن رابطه خوب و مسالمت آمیز با دیگر کشورهای جهان و عدم ورود سرمایه در بخشهای مختلف صنعتی و پژوهشی وتکنولوژی ،باعث شده فقط تعداد محدودی خریدار آن هم نه بصورت خریدار سرمایه گذار ،بلکه فقط بعنوان خریدار محصولات خام وارد ایران شده و از منابع و ثروت خدادادی کشور ما آنها بهرمند شوند ، در حال حاضر کشورهای نظیر ترکیه ، یونان ، هند و یا چین با سرعت بسیار از ما سبقت گرفته اند ، و جای بسی تاسف است که در حال حاضر حتی در کشور ما سنگهای چینی و در ورژنی بالاتر سنگها، و سرامیکهای اسپانیایی و ایتالیایی بسیار یافت میشود و بازار خوبی هم در دست دارند .

امیدواریم که بتوانیم در آینده ای نه چندان دور کشور خود را بدست صاحبان اصلی آن که همانا مردم میباشند و متخصصین ، کارشناسان و سیاستمدارانی که دلسوزانه بفکر آبادانی و عزت و پیشرفت ایران هستند بسپاریم تا جایگاه از دست رفته مان را دوباره بدست بیاوریم .

با امید رسیدن آن روز تمام تلاش خویش را خواهیم کرد تا ایرانی آباد و آزاد بسازیم ، پاینده باد ایران