مقاله: مهدی میرقادری

انتخابات مجلس شورای اسلامی روز سوم اسفند ماه ۱۳۹۸ در سراسر ایران برگزار شد در حالی که این انتخابات با تحریم گسترده مردم رو به رو شد. به گفته “جمال عرف” ریس ستاد انتخابات جمهوری اسلامی  تعداد کسانی که واجدین شرایط رای دادن بودند ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر بوده است ولی عملا می بینیم در بسیاری از حوزه های انتخاباتی حتی به اندازه انگشتان دست هم پای صندوق های رای حضور نداشتند و یک بحران مشروعیت جدی برای جمهوری اسلامی رقم زده است.

اپوزیسیون ایران همیشه و به صورت کلاسیک انتخابات جمهوری اسلامی را تحریم کرده است چون اصولا این حکومت را مشروع نمی داند و معتقد است که در سال 1979 کشور ما در شورش به اشغال گروههای چپ و اسلامگرا در آمده است و این حکومت از هیچ لحاظی مشروعیت ندارد. جمهوری اسلامی اما در طی این 41 سال با راههای مختلف مردم را به اجبارا به پای صندوق های رای می کشاند. یکی از عناصر تاثیر گذار آنها اصلاح طلبان بودند. بسیاری از مردم با این استدلال که بد بهتر از بدتر است به پای صندوق های رای می رفتند ولی این مساله بد و بدتر با آمدن دولت حسن روحانی که دقیقا از اصلاح طلبان بود برای مردم تمام شد. اولین شعارهای اصلاح طلب، اصولگرا از دانشگاه تهران در سال 1386 شنیده شد و مردم خواستار سرنگونی کلیت، ماهیت و تمامیت جمهوری اسلامی شدند.

از دیگر روش های جمهوری اسلامی تهدید مردم به محروم کردن آنها از یارانه ها، جلوگیری از ورود به دانشگاه و اخراج شدن از محیط کار بود که آنها را زیر فشار برای شرکت کردن در انتخابات بگذارد.

در انتخابات اسفند 98 مردم نشان دادند هیچ گونه فشاری روی آنها تاثیری ندارد و حتی دیگر گول بازی اصلاح طلب یا اصولگرا را نمیخورند چون عملا دیدند که هر دو گروه  وابسته به مرکز قدرت هستند و در واقع این حرکت ها خیمه شب بازی بیشتر نیست.

در نظام جمهوری اسلامی رای دادن مشابه بیعت کردن است. بیعت کردن در اسلام یعنی مردم بیایند و به یک فرد خاص مشروعیت بدهند تا آن فرد روی سر آنها حکومت کند و هر چقدر پای صندوق های رای شلوغتر باشد این مساله بیعت قوی تر محسوب میشود. حتی بارها دیده ایم وزیر امور خارجه رژیم اسلامی جواد ظریف گفته است علت مشروعیت جمهوری اسلامی حضور 70 یا 80 درصدی مردم پای صندوق های رای بوده است.

راههای زیاد نشان دادن آرا از روز های اول رژیم اسلامی همیشه وجود داشته است. بسیاری که در سیستم انتخاباتی جمهوری اسلامی کار کرده اند معتقدند همیشه جمهوری اسلامی آمار انتخابات را 20 تا 25 درصد بیش از  میزان واقعی اعلام میکرده تا مشروعیت خود را پر رنگ جلوه دهد. اما در انتخابات پیش رو شوک بزرگی به جمهوری اسلامی وارد شد زیرا حکومت توقع نداشت که مردم قید همه چیز را زده و مخالفت خود را با حکومت از این طریق اعلام کنند. فیلم های زیادی که به گروه ملی گرایان مردم گرا از داخل کشور رسیده است و از ساعتهای مختلف از حوزه های مختلف رای گیری گرفته شده است نشان میدهد که مردم یک نه بزرگ به حکومت اسلامی گفتند و به هیچ وجه وارد سیستم بیعت با حکومت اسلامی نشدند.

این بار بر خلاف همیشه تا این ساعتی که مقاله نوشته میشود یعنی 3 روز پس از انتخابات سوم اسفند ماه  ستاد انتخابات کل کشور میزان شرکت  در انتخابات را اعلام نکرده است. برخی سایتهای وابسته به سپاه پاسداران برای روحیه دادن به طرفداران خود میزان مشارکت را 42 درصد اعلام کرده اند که این میزان نسبت به دوره قبل 20 درصد کمتر است ولی ما به خوبی می دانیم که این  عدد هم تقلبی است. متاسفانه بسیاری روزنامه های خارجی به این آمار دروغین استناد کرده و میزان مشارکت مردم را 42 درصد می نویسند در صورتی که با توجه به همه فیلم ها و عکسهای که به دست ما رسیده است این رقم دروغی بیش نیست.

اصلاح طلبان که خود تا همین چند روز قبل مردم را تشویق به شرکت در انتخابات میکردند و رهبر اصلاح طلبان و رئیس جمهور اسلامی پیشین ایران سید محمد خاتمی برای تشویق مردم صبح زود به پای صندوق رای رفت تا بتواند هواداران خود را به پای این انتخابات بکشد ولی این حقه بازی نیز فایده ای نداشت. مردم در تظاهرات های بزرگ دی ماه 96 و آبان 98 به صراحت گفتند که اصلاح طلب، اصولگرا دیگه تموم ماجرا و شعارهایی همچون رضا شاه روحت شاد، ای شاه ایران برگرد به ایران خواستار پایان یافتن حکومت اسلامی و برقراری یک دموکراسی واقعی، سکولار شدند.  الان که این شکست بزرگ برای اصلاح طلبان و جمهوری اسلامی اتفاق افتاده برخی از آنها در روزنامه ها و رادیو و تلویزیون هایی مانند بی بی سی فارسی حاضر می شوند و میگویند چون عده ای از اصلاح طلبان رد صلاحیت شدند مردم در این انتخابات شرکت نکردند که این نیز دروغی بیش نیست.

سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی که تمام قدرت کشور در واقع در دست او  است  و یک هفته قبل از انتخابات از همه از جمله مخالفین حکومت اسلامی خواسته بود برای  خودنمایی به امریکا و بهتر شدن اوضاع کشور در انتخابات شرکت کنید از این میزان کم مشارکت در انتخابات ابراز ناراحتی کرد و گفت ضد انقلاب ( اپوزیسیون) هر روز مردم را تشویق به تحریم کردند.

در مجموع باید گفت این انتخابات پس از قیام بزرگ در آبان ماه 98 دومین شکست بزرگ رژیم و گام دیگری بود که نشان می دهد جمهوری اسلامی رو به سقوط است در این میان چشم مردم ایران رو به دنیاست که کشورهای دنیا در قبال این رژیم بدون مشروعیت، خون ریز، ستمگر چه واکنشی دارند و آیا هنوز به مماشات با جمهوری اسلامی ادامه می دهند یا خیر.